Tijd kunnen we winnen, nemen en besparen, maar tijd kunnen we zeker niet verspillen. Met andere woorden: tijd wordt net als geld beheerd. Hoe? Ontdek het hieronder.

De tijd die we aan werk besteden is, net als geld, niet oneindig rekbaar. Ook als we oplossingen kunnen bedenken om er meer te hebben door bijvoorbeeld minder te slapen. Maar op den duur zal het u ook veel gaan kosten. Ontdek hieronder de vier grote principes om tijd, net als geld, op een professionele wijze te beheren.

> Stel een tijdbudget op. Houd rekening met het aantal uren dat u per dag buiten uw werk wilt besteden (familie, hobby’s, slapen…). Idealiter zou u geen tijd aan deze reserve mogen ontlenen om vergaderingen of zakelijke afspraken te boeken. 20 minuten hier en daar om werkmails te behandelen wordt wel toegestaan. Bovendien kan dat altijd en overal met een smartphone.

> Analyseer uw werkelijke uitgaven. Probeer er rekening mee te houden in uw volgende planning indien een bepaalde vergadering telkens twee keer langer duurt dan gepland.

> Kijk regelmatig uw budget na. Als u geen tijd genoeg hebt om alles te doen, dient u een aantal zakelijke taken weg te halen of ze uit te stellen. Indien u niets kunt weghalen of uitstellen, is het mogelijk om op uw privétijd te beknibbelen, op voorwaarde dat het tijdelijk is.

> Vraag om hulp. Als u dan objectief gezien nog steeds niet genoeg tijd hebt, praat erover met uw manager en stel hem een andere oplossing voor: bijvoorbeeld uw prioriteiten herzien.

Bron: Les Echos